En något sen rapport om Elverkets årsstämma

En helt underbar vårkväll i maj satt jag inomhus i Mathiasgården och tog del av vad bl.a. Elverkets VD berättade om det gångna året under årsstämman för bolaget. Eftersom vår förening tidigare har fått 100 aktier i gåva av en privatperson så hade en representant från oss möjlighet att delta.

Det var värt att ”offra” en fin vårkväll på detta för det var en hel del intressant fakta att ta del av, t.ex. att satsningen på solceller går framåt i Vallentuna. Fler och fler investerar i denna miljövänliga teknik. Vi får hoppas att vår kommun också hakar på den trenden!

För bolagets bilar så föregår de med gott exempel och leasar el-hybrider som laddas med el men även har en bensinmotor om batteriet skulle ta slut. De har även satsat på (sålt) LED-belysning till en sträcka på Lidingöloppet vilket lyser endast där det ska lysa, nämligen på spåret. Den övriga skogen blir inte upplyst vilket troligtvis djuren uppskattar.

Det känns fortfarande bra att vara aktieägare i ett lokalt bolag som satsar på miljövänliga alternativ samtidigt som det drivs affärsmässigt. Det går bra för Elverket så lite utdelning får vår förening också.

Sen var det sedvanlig lättare förtäring och utbyte av erfarenheter och åsikter mellan aktieägare och ledning m.fl. När jag vid åttatiden klev ut i den vackra men kylslagna vårkvällen bar jag med mig en fråga som en person ställt om vad som händer med de pengar som går till Naturskyddsföreningen vid valet av ”Bra miljöval”. (Svar: det står på Naturskyddsföreningens hemsida. Bra miljöval El).

/Birgitta, kassör