Rapport från Höstfesten

I lördags var det höstfest och Vallentuna naturskyddsförening fanns på plats. Styrelsens Birgitta Skärborn rapporterar:

Vi var tre från styrelsen som samlades efter kl 9 på lördagsmorgonen, 26 september, i Vallentuna centrum för att sätta upp ett bord med material från Naturskyddsföreningen. Det blev två bord mellan Synsam och Apoteket där vi dukade upp foldrar och annat informationsmaterial om föreningen och speciellt om varför man bör välja ekologiska alternativ. Vi hade även med oss ekologiskt kaffe i termosar, ekologiska kakor och lite godis att bjuda på. Det var vårt bidrag till ”miljövänliga veckan” som skulle inledas veckan efter.

För att locka fler till vårt bord satte vi upp fyra höga dricksglas med varsin grön lapp under med förslag på vad vi i Vallentuna naturskyddsförening skulle jobba med. Sen fick folk ”rösta” på det alternativ som de tyckte var viktigast att vi jobbade med genom att lägga en färgad stenkula i respektive glas. Det fanns även andra gröna lappar med fler alternativ som de kunde kryssa för om de ville eller tomma papperslappar där de kunde skriva egna förslag.

Förslagen vid glasen var:

1. Verka för att restaurering av Vallentunasjön fortskrids
  2. Verka för att bevara bostadsnära naturområden
  3. Ordna fler utflykter till mindre kända natur- och kulturområden
  4. Verka för fler naturreservat i kommunen

Det förslag som fick flest röster (kulor) var utan tvekan alternativ 2 vilket tyder på att många är väldigt måna om att bevara naturen som är lättillgänglig och många angav Kristinebergsskogen som exempel. Speciellt barnen som besökte vårt bord valde alternativ nr 2. Många tyckte även att restaureringen av Vallentunasjön var viktig och undrade hur det gick med det projektet.

Andra förslag framgår av bilderna. De gröna lapparna var våra förslag och de vita var förbipasserandes förslag. Det verkar som att vi har en hel del att göra för att visa vilka vi är och vad vi sysslar med…

Det var många som kom fram och pratade om ekologisk mat, Vallentunasjön och allt annat inom miljö. En hel del tog värvarkort och annat material men vi fick ingen spontan medlem direkt. Det känns ändå som att fler personer känner till vad Naturskyddsföreningen sysslar med nu efter Höstfesten i alla fall. Hur som helst var det väldigt roligt att vara med på Höstfesten som utställare, vädret var ju fint även om det var kallt att stå still så länge i skuggan av Coop-byggnaden.

Dessutom fick vi ju extra bonus eftersom Sanna Nielsen uppträdde med sitt band inför ett fullspäckat torg i solskenet.