Medlemsbrev

Hej medlemmar i Naturskyddsföreningen Vallentuna.

För alla, och på olika sätt, är 2020 ett annorlunda år och vi vill med det här brevet berätta lite om årets verksamhet samt informera om hur vi tänker gällande den kommande våren.

På grund av den rådande pandemin och osäkerheterna kring denna valde vi i kretsstyrelsen att ställa in alla vårens programpunkter samt att skjuta fram årsstämman till hösten. Vi i styrelsen har träffats utomhus och digitalt under året för att fortsätta föreningens arbete. Årsstämman hölls på Grävelsta gård i september då en ny styrelse valdes. Vi har fortsatt haft igång våra arbetsgrupper inom biologisk mångfald och klimat. Gruppen för biologisk mångfald deltog i Vallentuna kulturhus utställning kring just Biologisk Mångfald i våras, en utställning som fick många positiva reaktioner men som tyvärr hamnade mitt i första vågen av pandemin. Vi i Naturskyddsföreningen Vallentuna kommer under våren att visa framtaget material från utställningen på vår hemsida. Klimatgruppen deltog under Klimatdagen den 22 november arrangerad av Klimatsmart Vallentuna, i år en helt digital klimatdag. Vi ser gärna att fler engagerar sig i föreningen och i våra arbetsgrupper, välkommen att höra av dig till oss!

En effekt av pandemin är att intresset för naturen och utomhus aktiviteter har ökat och att fler och fler söker sig till skog och mark för upplevelser och rekreation. Någonting som vi tycker är roligt och som vi ser som en möjlighet. En möjlighet att utbilda inom allemansrätten, om rekreationsvärdena som skog och natur har, om vikten av den biologiska mångfalden etcetera. Vi har funderat på hur vi ska kunna fortsätta att träffa er medlemmar och hålla ett antal aktiviteter trots pandemin och har därför bestämt oss för att anordna enkla promenader nästa år. Läs mer om det i högerspalten – aktiviteter.

En av promenaderna planeras till Kristinebergsskogen, ett område som vi har speciell bevakning på i vår verksamhetsplan då det är en av de få tätortsnära skogarna som finns kvar kring Vallentuna centrum. Delar av Kristinebergsskogen exploateras nu i steg 1 och fler bostäder planeras att byggas i kommande steg. Vi i Naturskyddsföreningen kommer att kämpa för att så mycket som möjligt av detta värdefulla naturområde ska bevaras intakt.

En annan effekt av pandemin är att intresset för lokal odling och självhushållning har fått ytterligare en skjuts. Köerna till odlings-och kolonilotter växer och detaljhandeln inom trädgård blomstrade under sommaren när vi spenderade mer tid i våra hem.  I Jordbruksverkets senaste siffror gällande Sveriges självförsörjningsgrad så kan man läsa att vi är självförsörjande på spannmål till 135% men på exempelvis tomater bara till 17% och äpplen till bara 21%. Att vi är fler som odlar våra grönsaker och vår frukt gynnar oss människor men har också stora positiva effekter på den biologiska mångfalden i naturen. Den biologiska mångfalden är en förutsättning för ett fungerande ekosystem som ger ökat skydd till skördar, pollinering av växter, mat från haven och bidrar till ett stabilt klimat. Att odla delar av vår egen mat och att plantera växter och blommor i vår trädgård är ett sätt som vi minskar vårt klimatavtryck på. Under sommaren kommer vi i föreningen att försöka anordna besök i några trädgårdar där fokus är just självhushållning. Håll utkik på vår hemsida och Facebook.

Vi i styrelsen önskar Er medlemmar en frisk och rogivande vinter. Vi hoppas att vi kan börja ses i naturen igen till våren.

Varma hälsningar från Styrelsen i Naturskyddsföreningen Vallentuna.