Årets matresa, 2014

Idag, söndag 12 oktober, har vi varit på en ”matresa” till två olika KRAV-gårdar i Vallentuna och däremellan ätit lunch på Hökeriet på Granby gård.

Det var uppåt 40 personer som hade anmält sig till årets matresa men några fick förhinder så vi blev 33 personer, inklusive busschauffören, som besökte gårdarna vi valt ut i år.

Första anhalten var Grävelsta gård där vi togs emot av Roger och Rose-Marie Billefält. Vi delade upp oss i två grupper för att hinna med att se så mycket som möjligt. Roger berättade om solcellsanläggningen de har på ladugården. Den anläggningen tillsammans med bergvärme och ved täcker i stort sett deras el-behov hela året. Roger berättade även om ett projekt som de medverkat i för några år sedan, ett SLU-projekt om lantgårdarnas fågelliv och det är många fåglar som gynnas av att Grävelsta är en gård med ekologisk odling. De ser till att aktivt gynna blomstren runt om på gården och sår även blomfrön. Sedan blev vi visade runt lite och gick ner till granngården som de förvärvat av ett gammalt par. Det var förut väldigt igenväxt och underhållet var eftersatt på den gården med hus från 1700-talet men nu syntes husen igen. Vi fick även se en skogsbacke där det finns mycket fornlämningar och där Roger röjer upp bland träden för att de ska synas bättre.

När vi gått tillbaka till ladugårdbacken så skiftade vi grupper och vi fick även höra vad Rose-Marie arbetade med nämligen produkter gjorda av örter. Vi fick smaka på ett te av bl.a. nässla vilket var tacksamt i den kyliga höstluften. Hon hade en genomgång av olika örter hon använde till bl.a. salvor för att behandla både folk och fä. Det är ju en fördel om man slipper använda antibiotika till djuren eftersom de då slipper karenstiden för djuren. Hon visade oss även in i Bi-rummet där de slungar honung för att få till en väldigt god honung som vi kunde köpa med oss hem sedan. Hon visade även vad de gör med fårskinnen i Tranås dit de skickar skinnen för beredning. De färgades t.ex. i olika färger eller blev till vantar. Vi hälsade även på fåren som var inne i ladan men de var lite rädda för oss men samtidigt nyfikna. Där bodde baggarna Ymer och Kurt m.fl. för sig och tackorna för sig.

Sedan var det dags att fortsätta till Hökeriet i Markim, över Grana och mot Sälna. Det var en väldigt krokig väg där man lätt kunde bli åksjuk. Väl framme vid Granby gård blev vi mottagna av Lise Nelzén och serverade en god höstgryta gjord på gårdens nötboskap. Efter kaffe med kladdkaka, bär och grädde fanns det tid till att besöka Granbyhällen uppe i kohagen.

Färden fortsatte mot Husa gård på en ovanligt rak och fin väg. Där tog Staffan Ahrén emot oss och berättade om varför han börjat med ekologisk odling och att han varit med och arbetat fram KRAVcertifieringen. Han visade oss grisar som går fritt i en hage och de kom nyfiket springande mot oss när vi kom. Han har även Hereford-djur och får och all slakt sker i slakteriet på den egna gården där även försäljning av kött och köttprodukter finns. Det började duggregna lite under tiden vi var där men det avtog snart. Nöjda men lite frusna satte vi oss åter i bussen för återresan till Vallentuna Centrum dit vi kom ungefär 15.30. Fulla av intryck och med kassar ev. fyllda med honungsburkar och ostar och kanske även med tankar på en lammlåda steg vi av bussen i centrum. En stund senare kom ett ordentligt regn så vi hade ju också tur med vädret.

Vid pennan
Birgitta Skärborn, kassör