Årsmöte 2016

Vi var ett knappt tjugotal själar som samlades för att delta i årsstämman denna onsdagkväll. Vi i styrelsen hade ju såklart hoppats på fler eftersom vi hade Anna Roos från NRM som dragplåster med hennes föreläsning om utter.

När sedvanliga val av ordförande och sekreterare var över berättade Margareta om vår verksamhet, om remisser vi svarat på och våra planer för detta år. Kassören och revisorn flikade in med sina bitar och styrelsen fick ansvarsfrihet. Det är ju alltid skönt att få det med tanke på att vi gör detta ideellt på vår fritid så gott vi kan. Men nu fick vi in en ny sekreterare samt en suppleant i styrelsen så vi kan dela på sysslorna mer.

När stämman var avslutad högg vi in på fikat och lät vår uppmärksamhet fångas av de underbara uttrar som Anna Roos berättade om. Glädjande nog har de blivit fler. Tyvärr ser man det på fler trafikdödade djur. Djuren kollas upp så man kan se i vilket skick de varit och hur mycket gifter de har i kroppen. Det var skrämmande statistik Anna presenterade när det gällde framför allt olika perfluorerade ämnen som ökat mycket i uttrarna.

Utter engagerar för det blev en hel del frågor efteråt. Klart är att man nu är väldigt sugen på att ge sig ut och spana utter för de finns även i Vallentunasjön. Det är dock väldigt skygga så man får ha tur om man ska se någon.

/Birgitta