Besök av Felix Heintzenberg 12 februari i Mathiasgården

Vi var ca 30 personer som kom för att lyssna på Felix som berättade om sina böcker ”Nordiska nätter” och ”I skuggan av träden”. Han förklarade hur bilderna han visade steg för steg hade kommit till, hur man riggar en kamera som tar bilder i rätt ögonblick genom att en osynlig stråle bryts och hur man med flera olika blixtar får till det där speciella i bilden. Det låter ganska enkelt men tog väldigt lång tid enligt honom men resultatet var underbara och levande bilder.

Även den nyaste boken han skrivit tillsammans med Tom Schandy, ”I skuggan av träden” har han fått Pandapriset för av Världsnaturfonden (2015). Ett pris han mottog ur kung Carl Gustafs hand. Boken innehåller väldigt vackra och levande bilder på skogens djur (bl.a. fåglar, älg och grävling).

Eftersom Felix har jobbat som lärare är han väldigt pedagogisk och underhållande och vi satt som klistrade i 1,5 timmar i sträck. Vi som deltog denna kväll var medlemmar från både Vallentuna Naturskyddsförening och Angarngruppen samt några andra.

Sen var det gott att hugga in på kaffebrödet från Stenugnsbageriet som hade legat och doftat ett tag och retat vår aptit. Felix hade med sig några exemplar av båda böckerna som vi kunde köpa till specialpris. Det var ännu ett lyckat samarrangemang med Angarnsgruppen och trots att vi hade konkurrens av ett annat kulturevenemang denna kväll så blev vi ganska många i alla fall. Vi får medge att det var tur att Felix imponerades av ett ”riktigt” brev som damp ner i hans brevlåda och innehöll inbjudan till Vallentuna så att han föredrog att tillbringa en kall vinterkväll hos oss i stället för i Lund där han bor.

Den som vill se mer av Felix och hans bilder kan gå in på: www.heintzenberg.com

Vid pennan, 2015-02-28 Birgitta Skärborn